Pedagog, pedagog specjalny, psycholog
Pedagog szkolny
mgr Katarzyna Borzyszkowska
Pedagog specjalny
mgr Dagmara Lasek
Psycholog
mgr Aleksandra Kozak
,,Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie - naucz, jeśli nie wie - wytłumacz, jeśli nie może - pomóż" Janusz Korczak
Plan pracy psychologa, pedagoga specjalnego i pedagoga szkolnego na rok szkolny 2024/2025
Nauczyciel | Poniedziałek | Wtorek | Środa | Czwartek | Piątek |
---|---|---|---|---|---|
Psycholog mgr Aleksandra Kozak | 11.00 – 14.45 | 8.00 – 15.00 | 8.00 – 11.15 | ||
Pedagog specjalny mgr Dagmara Lasek | 9.50 –10.35 | 8.55 – 9.40 11.50 – 12.35 | 9.50 – 10.35 | 10.45 – 11.30 | 9.50 – 10.45 11.50 – 13.40 |
Pedagog szkolny mgr Katarzyna Borzyszkowska | 12.35 – 14.30 | 8.55 – 9.50 | 8.00 – 8.55 10.35 – 11.50 | 8.45 – 11.50 12.35 – 13.30 | 8.00 – 9.50 |
Do wiadomości uczniów i rodziców
Zapraszam do bezpośredniego kontaktu z pedagogiem szkolnym poprzez skrzynkę mailową do komunikacji w przypadku sytuacji kryzysowych.
Adres e-mail: katarzyna.borzyszkowska@zs-p3.tm.pl
Procedury udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 3 [.docx, 53.96 kB]
Jeżeli potrzebujesz wsparcia, chcesz podzielić się swoimi problemami i wspólnie zastanowić się nad ich rozwiązaniem zadzwoń na całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania 800 12 12 12 lub napisz na czacie internetowym
Komunikacja w rodzinie
„Każdy młody człowiek wcześniej czy później dokonuje zdumiewającego odkrycia, że także rodzice mają niekiedy rację.” Andre Malraux
Dnia 14 listopada przeprowadzona została pedagogizacja rodziców na temat „Komunikacji w rodzinie”. Wychowanie dziecka to między innymi rozmawianie z nim. Rozmowa to wymiana zdań, co oznacza, że wszyscy jej uczestnicy mają równe prawo zarówno do mówienia, jak i do tego, by być wysłuchanym oraz mają obowiązek wysłuchania tego, o czym mówi rozmówca. Dorośli zbyt mało czasu poświęcają na bycie z dzieckiem i na rozmowy z nim. Młode pokolenie wychowywane przez
telewizję i komputery nie radzi sobie z problemami codziennego życia. Dzieci nie mają kontaktu z rodzicami, nie rozmawiają z nimi – z różnych powodów (nie chcą, nie potrafią, nie potrzebują?), a to z kolei rzutuje na ich zachowanie. Nierzadko w swoich zachowaniach stają się agresywne, egoistyczne, albo zalęknione i nieporadne.
Znaczenie rozmowy dziecka z rodzicem:
- Rozmowa wpływa na kształtowanie sfer osobowości dziecka, jak: emocje, myślenie, umiejętności społeczne (np. komunikowania się z innymi ludźmi, samodzielność ), czy poczucie własnej wartości.
- W obszarze emocji i uczuć rozmowa z rodzicami umożliwia dziecku rozładowanie napięć, wyrażanie wewnętrznych przeżyć i doznań, w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa. Dzięki temu nie kumulują się one w dziecku i nie dochodzi do gwałtownych wybuchów emocjonalnych, np. złości.
- Rozmowy budują i pogłębiają poczucie zrozumienia i więzi z rodzicami, scalają, integrują rodzinę.
- W sferze myślenia - rozmowy uczą dziecko logicznego rozumowania i argumentowania. Pozwalają na bogacenie wiedzy i korygowanie błędnych przekonań, kształtowanie hierarchii wartości, pomagają w rozwiązywaniu trudnych problemów.
- W zakresie umiejętności społecznych rozmowy umożliwiają trenowanie zdolności komunikacyjnych, wpływają na bogacenie słownictwa, uczą słuchania i jasnego wyrażania myśli. Rozwijają w dziecku zdolność empatii (rozumienia innych i współodczuwania) i poszanowania odmiennych poglądów. Dają tym samym podstawy sprawności negocjacyjnej tak potrzebnej przy rozwiązywaniu konfliktów
- Częste rozmowy z dzieckiem sprawiają, że staje się one bardziej otwarte w stosunku do innych ludzi.
- Sposób prowadzenia dialogu, poszanowanie stanowiska rozmówcy - dziecka, jest cennym elementem w kształtowaniu się jego poczucia własnej wartości (dziecko czuje i myśli o sobie – „jestem ważny, mam prawo do własnego zdania”).
Ośrodek Interwencji Kryzysowej dla młodych ludzi doświadczających trudności osobistych lub krzywdzenia ze strony innych rozpoczyna działalność od dnia 28.06.2021r. Do kontaktu telefonicznego zapraszamy też rodziców i pedagogów.
Telefon Zaufania działa w poniedziałki, wtorki, środy, piątki i niedziele w godz. 19:00 - 22:00
Dyżury interwencji kryzysowej odbywają się we wtorki i środy w godz. 15:00 - 19:00
Stowarzyszenie MONAR.Poradnia Profilaktyki, Leczenia i Terapii Uzależnień w Łodziul. Tuszyńska 123/125 lok. 3 u93-376 Łódź
Edukacyjne programy profilaktyczne
" Akademia Bezpiecznego Puchatka";
" Dopalaczom mówimy - STOP";
" Bieg po zdrowie";
" Profilaktyka czerniaka"
" Czyste powietrze wokół nas"
Programy i projekty zdrowotne:
" Program dla szkół - mleko, warzywa i owoce w szkole"
" Od najmłodszych lat razem trenujemy sport";
" Zdrowo jem, więcej wiem";
" Trzymaj formę";
" Między nami kobietkami"
Skuteczna komunikacja interpersonalna jako sposób na przeciwdziałanie przemocy i agresji w szkole
Wzrost agresji i przemocy wśród młodych ludzi wymaga stanowczego i konsekwentnego działania. Eliminowanie problemu nie opiera się wyłącznie na systemie kar i wprowadzeniu ostrej dyscypliny. Zjawiska te swoją genezę znajdują na długo przed pierwszymi niepokojącymi objawami u dzieci.
Przyczyny agresji
⦁ jest bardzo wiele,
⦁ może być ona następstwem niezaspokojenia elementarnych potrzeb miłości i bezpieczeństwa lub braku uczucia bycia potrzebnym, wartościowym i akceptowanym we własnym bliższym i dalszym otoczeniu.
⦁ najczęstsze powody występowania takich zachowań są warunkowane deficytami, których doświadczają już najmłodsi
⦁ niska samoocena;
⦁ niepowodzenia i obarczanie winą innych;
⦁ brak właściwego zagospodarowania czasu;
⦁ brak kontaktu z rodzicami i podwójne wzorce zachowań – brak zrozumienia i tolerancji;
⦁ skomplikowana sytuacja rodzinna;
⦁ ubóstwo;
⦁ negatywne wzorce zachowań;
⦁ karanie niewspółmierne do przewinienia.
Zapobieganie, działania
⦁ Zapewnienie troski, miłości i zainteresowania (w wielu przypadkach eliminuje zagrożenia pojawienia się niepożądanych postaw).
⦁ Przeciwdziałanie to proces wieloetapowy, który wymaga konsekwencji i jasno określonych zadań nie tylko ze strony rodziców ale całego otoczenia.
⦁ wyznaczenie jasnych i zrozumiałych granic zachowania oraz wprowadzenie określonych norm i zasad postępowania
⦁ określenie zakresu zachowań dozwolonych (ułatwia zarówno komunikację jak i ich analizę).
⦁ wytyczenie granic określa ramy, w których należy się poruszać, rozliczać efekty działań i ostatecznie wskazywać konsekwencje;
⦁ rezygnacja z ostrych kar i wprowadzenie logicznych i rozwojowych działań wspierających – karanie, bez względu na jego przebieg, budzi bunt.
Zastąpienie ich zainteresowaniem, wsparciem i aktywnymi zajęciami dydaktycznymi odnosi lepsze i trwalsze efekty.
Działania najskuteczniejsze to
⦁ wprowadzenie w edukacji właściwej komunikacji interpersonalnej;
⦁ wprowadzenie zwyczaju dyskusji na tematy problematyczne;
⦁ budowanie empatii poprzez edukację społeczną;
⦁ warsztaty z rodzicami i dziećmi – budowanie więzi poprzez otwartą komunikację i efektywne spędzanie wspólnego czasu.
Modyfikowanie niewłaściwych postaw rodzicielskich.
Technika kanapka:
- na początku doceniajmy
- potem omawiamy rzeczy trudne
- kończymy miłym akcentem
Warsztaty o charakterze profilaktycznym.
Przedstawiciele Pracowni Profilaktycznej "KROKUS" z Krakowa przeprowadzili w naszej szkole warsztaty o charakterze profilaktycznym. Zajęcia przeznaczone były dla uczniów klas VI-VIII.
Tematyka warsztatów:
"MOBBING RÓWIEŚNICZY"
"DOPALACZE, NARKOTYKI ,ALKOHOL"
Inicjatorem spotkania był pedagog szkolny Bogusława Szymczak
,,Poradniana Akademia Rodziców Małego Dziecka"
Pod takim hasłem odbyło się spotkanie dla rodziców wychowanków Przedszkola nr 9 i uczniów klas I-III naszej szkoły.
Spotkanie poprowadziła pani psycholog U. Tomala - pracownik Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Tomaszowie Mazowieckim. Akademia ma na celu zapoznanie rodziców z ofertą poradni psychologiczno - pedagogicznej i zachęcenie ich do współpracy. Podczas spotkania rodzice dowiedzieli się w jaki sposób poradnia wspiera uczniów. Mogli również uzyskać wyczerpujące odpowiedzi na nurtujące ich pytania.
Inicjatorem spotkania był pedagog szkolny.
,,Bezpieczna droga do szkoły"
Pod takim hasłem odbyły się w naszej szkole spotkania z przedstawicielami policji. Uczniowie klas I-III oraz przedszkolaki wzięły udział w ciekawej prelekcji na temat bezpieczeństwa. Najmłodsi uczestniczyli w zainicjowanej przez panią policjantkę zabawie związanej tematycznie z przestrzeganiem podstawowych zasad ruchu drogowego.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa najmłodszych uczniów naszej szkoły, pani pedagog przekazała dzieciom podświetlone odblaski pozyskane dzięki współpracy z PZU. Dla uczniów klas IV - VI naszej szkoły odbyły się spotkania pod hasłem: "Przemoc i jej konsekwencje prawne". Spotkanie poprowadziła funkcjonariuszka policji. Uczniowie zdobyli wiedzę na temat konsekwencji prawnych przemocy, agresji i innych nagannych zachowań. Uzyskali wyczerpujące odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Spotkania uczniów z policją są ważnym elementem działań profilaktycznych szkoły.
Inicjatorem spotkań był pedagog szkolny.