Programy/Innowacje
Programy
- "Czyste powietrze wokół nas"
- " Akademia Bezpiecznego Puchatka"
- " Od Najmłodszych Lat Razem Trenujemy Sport"
- " Program dla szkół - mleko, owoce i warzywa w szkole"
- " Być jak Ignacy"
- " Dopalaczom mówimy - STOP"
- " Profilaktyka czerniaka"
- " Bieg po zdrowie"
- " Trzymaj formę"
- " Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa"
- " Zbieram to w szkole"
„Ogród małych odkrywców” w SP7 na Ludwikowie
Szkoła Podstawowa nr 7 w Tomaszowie Mazowieckim realizuje projekt „Nasze Ekologiczne Pracownie” pod nazwą własną-„Ogród małych odkrywców”. W ramach projektu dokonano zagospodarowania należącego do placówki terenu, w celu utworzenia punktu dydaktycznego na potrzeby prowadzenia zajęć terenowych z edukacji ekologicznej i przyrodniczej.
Całkowity koszt zadania wynosi 50000 zł, z czego szkoła otrzymała dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi w kwocie 45000zł, wkład własny wyniósł 5000 zł.
Od września 2021 roku zaczęliśmy realizować projekt. Montażu metalowych elementów ogrodzenia podjął się pan Marcin Stańczyk.
Tworzenie oraz realizacja projektu „Ogród małych odkrywców” mogły się odbyć dzięki profesjonalnemu wsparciu lokalnych przedsiębiorców oraz rzeszy Rodziców oraz uczniów naszej szkoły.
W fazie projektu dużą pomocą było profesjonalne wykonanie mapki przez pana Arkadiusza Gajewskiego. Na jej podstawie doszło do wytyczenia centralnych punktów przedsięwzięcia dydaktycznego tzn.: wiaty, tablic edukacyjnych, stacji meteorologicznej, rabat roślinnych oraz elementów małej architektury ogrodowej.
Prace przy realizacji ekopracowni ruszyły pełną parą w marcu 2022 roku. W pierwszej kolejności rozpoczęły się prace ziemne będące bazą kolejnych działań. Polegały na wyrównaniu terenu. Dokonał tego, z wykorzystaniem własnego sprzętu pan Dawid Śliwka, absolwent naszej szkoły - obecnie właściciel firmy Dav-Trans.
Następnie z pomocą przyszedł pan Robert Dzianach, właściciel firmy brukarskiej DAV–BUD, także były absolwent, obecnie rodzic, który wraz ze współpracownikami, po godzinach własnej pracy, wykonał brukową nawierzchnię pod wiatę oraz chodnik będący łącznikiem z budynkiem szkoły.
Kolejne przedsięwzięcie to budowa zadaszonej, solidnej, drewnianej konstrukcji, która powstała w wyniku rotacyjnej, wielogodzinnej pracy kilkudziesięciu mężczyzn, rodziców uczniów naszej szkoły oraz dwóch pracowników obsługi. Solidna, bezpieczna konstrukcja powstała bardzo szybko i była silnym bodźcem do kolejnych działań. Był to montaż tablic edukacyjnych, pergoli i konstrukcji pod domki dla owadów. Prace te mogły być realizowane dzięki życzliwości kolejnego lokalnego przedsiębiorcy, pana Krzysztofa Biskupa, właściciela firmy Hazet, który wsparł nas poprzez dostarczenie cementu i piasku.
Na tym etapie mogliśmy przejść do najprzyjemniejszej części tworzenia „Ogrodu małych odkrywców” a mianowicie – dokonania nasadzeń drzewek, krzewów i bylin. Sprawne przeprowadzenie tych prac było możliwe przy licznym wsparciu oraz zaangażowaniu Rodziców, uczniów oraz nauczycieli naszej placówki. Wszystko to odbywało się pod kierunkiem pana Pawła Kuleszy, który na co dzień zajmuje się tworzeniem ogrodów. Jego werwa i chęć pomocy udzielała się wszystkim, którzy tak licznie przybyli w towarzystwie dzieci, by dokonać roślinnej metamorfozy tego terenu.
Dopełnieniem oraz nieodzownym składnikiem rabat było wypełnienie wolnych przestrzeni korą sosnową. I tu mogliśmy liczyć na lokalne wsparcie. Przyjazną dłoń tym razem podał pan PawełCieślik– prezes Zarządu Zakładu Przemysłu Drzewnego TARTOM Sp.zoo.
To nie koniec naszych starań. Przed nami kolejne przedsięwzięcia takie jak np. założenie trawnika, który jak zielony dywan będzie doskonałym tłem „Ogródka małych odkrywców”. Całość będzie stanowić nieoceniony dar dla wszystkich uczniów naszej szkoły i jednocześnie wzbogaci ofertę edukacyjną tej placówki.
Innowacje
- Innowacja pedagogiczna (metodyczna) - "Klasowy klub pożeraczy liter"
- Innowacja pedagogiczna (organizacyjno - metodyczna) - "Kuchenne przygody"
Innowacja pedagogiczna „Mały przyrodnik-szkolny ogrodnik”
Uczestnicy innowacji: uczniowie klasy II Szkoły Podstawowej nr 7 w ZSP nr 3 w
Tomaszowie Mazowieckim.
Zajęcia odbywają się w wymiarze 1 godziny w tygodniu.
Autor innowacji: Ewa Smejda
Opis innowacji pedagogicznej
Inspiracją do napisania innowacji był nowo powstały ogródek dydaktyczny założony na terenie naszej szkoły w ramach konkursu „Nasze Ekologiczne Pracownie”.
Głównym założeniem jest rozbudzenie zainteresowania otaczającym światem przyrody, zachęcanie dzieci do jego aktywnego poznawania, podziwiania jego piękna, a także dostrzegania związków przyczynowo – skutkowych zachodzących w przyrodzie. Zajęcia mają za zadanie uświadomienie uczniom konieczności dbania o środowisko oraz zachęcenie do kontaktu z przyrodą i podejmowania aktywności w kierunku badania jej tajemnic.
Realizowane zagadnienia łączą teorię z praktyką, pozwalają bliżej poznać wybrane zjawiska przyrodnicze, prowadzić obserwacje, wyciągać trafne wnioski z przeprowadzonych doświadczeń i eksperymentów przyrodniczych oraz kształtować właściwe i aktywne postawy wobec otaczającego świata roślin i zwierząt. Praktyczne działanie sprzyja łatwiejszemu przyswajaniu wiedzy, motywuje do jej poszerzania, rozwijania umiejętności, daje uczniom wiele radości, satysfakcji oraz stymuluje różne uzdolnienia, zainteresowania, pobudza do twórczego myślenia. Dzieci w praktyce uczą się rozpoznawania najważniejszych gatunków roślin, dowiadują się jak uprawiać i pielęgnować zioła, warzywa, popularne byliny, krzewy i
drzewa. Celem zajęć jest również uświadomienie znaczenia roślin w życiu człowieka, wartości odżywczych warzyw i owoców oraz leczniczych właściwości ziół.
Innowacja pedagogiczna: „Oswoić teatr”.
Zajęcia odbywają się w wymiarze 2 godzin w tygodniu w oddziale przedszkolnym - w klasie “0”. Poświęcone są edukacji teatralnej z elementami muzyki i plastyki.
Głównym celem innowacji jest wspieranie wielostronnego rozwoju dziecka poprzez wzbogacenie treści kształcenia i form pracy z dziećmi. Dzieci w formie zabawy wykonują różnorodne ćwiczenia teatralne i zadania aktorskie, zapoznają się z elementarną wiedzą o teatrze jako dziedzinie sztuki. Tworzą etiudy teatralne w oparciu o własne pomysły, wykonują rekwizyty, wykorzystują instrumentarium Orffa do tworzenia oprawy muzycznej ćwiczeń.
Działania teatralne są dla dzieci źródłem radości, dobrej zabawy, zaangażowania, jak również formą uczenia się oraz zdobywania wiedzy o otaczającej rzeczywistości. Na zajęciach dzieci uczą się pokonywania trudności, współpracy w grupie, a podejmowane przez nie różne aktywności wspomagają rozwój koordynacji ruchowej, percepcję, rozwój mowy, terapię logopedyczną.
Edukacja teatralna z elementami plastyki i muzyki stwarza dzieciom dodatkowe możliwości różnorodnej aktywności poznawczej, ekspresji i przyczynia się do wszechstronnego ich rozwoju w różnych obszarach edukacji przedszkolnej.
Innowacja pedagogiczna organizacyjno-metodyczna „Ogród pełen zdrowia”
Adresaci programu: uczniowie klasy III Szkoły Podstawowej nr 7 w ZSP nr 3 w Tomaszowie Mazowieckim.
Autor: Renata Kozdęba.
Zakres innowacji
Realizacja innowacji „Ogród pełen zdrowia” jest sposobem na promowanie zdrowych nawyków żywieniowych uczniów naszej szkoły. Założenie to ma na celu propagowanie ekologicznej uprawy warzyw i ziół oraz korzyści zdrowotnych wynikających z ich spożywania.
Uczniowie w praktyce mogą nauczyć się, jak uprawiać warzywa, jak o nie dbać oraz jakie wartości odżywcze posiadają uprawiane rośliny. Ponadto swoją wiedzą będą dzielić się z innymi uczniami oraz rodzicami.
Niniejsza innowacja ma także na celu wykorzystanie elementów hortiterapii, której celem jest ograniczenie stresu poprzez przebywanie wśród zieleni oraz pobudzanie
i stymulowanie rozwoju dziecka poprzez doznania zmysłowe.
Cel główny: Trwała zmiana nawyków żywieniowych dzieci, poprzez zwiększenie udziału warzyw w ich codziennej diecie na etapie, na którym kształtują się ich nawyki żywieniowe oraz upowszechnianie zdrowej, zbilansowanej diety i wzrost świadomości społecznej w tym zakresie wśród dzieci i rodziców.
Realizacja jednego z kierunków polityki edukacyjnej państwa: Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów.
Nasza szkoła uczestniczy w obecnym roku szkolnym, w unijnym Programie dla szkół, który jest realizowany przy współpracy z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa. Jest to program edukacyjny, dzięki któremu, w atrakcyjny sposób, dzieci uczą się zasad zdrowego odżywiania, regularnie spożywając w szkole dostarczane im owoce i warzywa oraz mleko i produkty mleczne oraz realizując w ramach Programu działania edukacyjne.
W związku z uczestnictwem w Programie, do szkoły dostarczane są owoce i warzywa oraz mleko i produkty mleczne , które następnie są udostępniane dzieciom w klasach I-V.
W I semestrze roku szkolnego 2021/2022 dzieci uczestniczące w Programie otrzymają, co najmniej 2 razy w tygodniu, przez 10, 11 albo 12 wybranych tygodni, łącznie:
- 38 porcji świeżych owoców i warzyw oraz soki owocowe,
- 34 porcje mleka i produktów mlecznych.
Do dzieci w ramach Programu w bieżącym semestrze trafią następujące produkty: jabłka, gruszki, śliwki, soki owocowe, marchewki, rzodkiewki, papryka słodka, kalarepa, pomidorki oraz mleko białe, serki twarogowe, jogurty i kefiry naturalne.
Program „Leader100 sport”
Program finansowany jest ze środków Samorządu Województwa Łódzkiego, a za jego realizację odpowiada polska fundacja edukacyjna Leader100.
Leader100 SPORT to czteroletni program (2021-2025) skierowany do dzieci, ich nauczycieli oraz rodziców. Celem programu jest kształtowanie poprzez sport postaw społecznych i kompetencji u najmłodszych ( 6-9 lat), z silnym wsparciem nauczycieli i rodziny. Uczestnicy otrzymują do dyspozycji również sprzęt sportowy, materiały dydaktyczne oraz stronę internetową www.leader100sport.pl.
Laboratoria Przyszłości
Nasza szkoła przystąpiła do programu Laboratoria Przyszłości. Program jest inicjatywą edukacyjną. Odpowiedzialne za nią jest Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Projekt ma na celu unowocześnić szkoły tak, aby zajęcia prowadzone w nich były angażujące i ciekawe dla uczniów. Lekcje także mają pomagać im w odkrywaniu talentów.
Laboratoria Przyszłości zakładają wsparcie wszystkich szkół podstawowych w wykształceniu kompetencji przyszłości z tzw. STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka). Dzięki opisywanemu programowi rządowemu, organy prowadzące szkoły zostaną uposażone przez państwo o wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych. Za sprawą wsparcia, miliony polskich uczniów będą mogły pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności poprzez eksperymentowanie.