Spotkanie z rodzicami
W dniu 6 czerwca w naszej szkole odbyło się kolejne spotkanie profilaktyczne dla rodziców tym razem temat naszego spotkania to „Rola rodziców w budowaniu poczucia własnej
wartości dziecka” Skąd ta niepewność w życiu dorosłym? Skąd bierze się brak szacunku do samego siebie i wiary we własne możliwości? Wszystko zaczyna się w okresie dzieciństwa. Budowanie poczucia własnej wartości u dziecka to długi proces, w którym istotną rolę odgrywają rodzice. Cegiełka, po cegiełce mały człowiek kształtuje w sobie stabilny mur wartości i przekonań, które dają mu siłę, pewność siebie i optymizm. Pewna siebie postawa rodzi się z miłości bliskich, wsparcia otoczenia, przewodnictwa, rodzicielskiej czujności, pomocy i pełnego empatii wychowania. Budowanie poczucia własnej wartości u dziecka to najważniejsza inwestycja w jego przyszłość.
Treści spotkania w zarysie:
1. Po co nam wiedza o tym, jak budować poczucie własnej wartości i adekwatną samoocenę u dziecka? Co to da naszym dzieciom?
2. Pojęcie samooceny i poczucia własnej wartości – główna różnica i cechy wspólne.
3. Źródła samooceny. Odpowiedź na trzy pytania:
Jak wyglądam?
Jak mi idzie?
Ile znaczę?
4. Ocenianie siebie jako nieustający proces – korzyści i pułapki.
5. Przykłady Jasia i Stasia – dlaczego jednemu z nich ,,się chce” uczyć do poprawy sprawdzianu?
6. Rozwój i rozkwit (o ziarenku i o kwiatku) – czym są i jakich warunków potrzebują by zaistnieć
7. Wzmacniające słowa, wyzwania adekwatne do wieku i możliwości, postawa opiekuna jako czynniki wspierające budowanie własnej wartości i adekwatnej samooceny – omówienie.
8. Termometr poczucia własnej wartości i samooceny – ćwiczenie interaktywne.
9. Ważne wskazówki dla rodziców dotyczące tego jak wspierać dziecko w budowaniu adekwatnej samooceny i jakie warunki stwarzać do rozwoju poczucia własnej wartości.
Kodeks dla rodzica – kocham cię, lubię, szanuję więc to okazuję
Rodzicu:
1. Kochaj mnie, nie za to kim jestem, a za to, że jestem.
2. Szanuj mnie i moje decyzje, nawet jeśli nie realizują Twojej wizji.
3. Akceptuj mnie całego z moimi słabościami, wadami i niedociągnięciami.
4. Nie porównuj mnie z innymi rówieśnikami i rodzeństwem. Nie oceniaj mnie przez pryzmat ich osiągnięć.
5. Nie wyręczaj mnie, nie kieruj moimi myślami, pozwól mi działać.
6. Bądź czujny, uważny i dociekliwy. Obserwuj moje zachowania i wyciągaj wnioski.
7. Pozwól mi na ekspresję emocji i naucz mnie je nazywać.
8. Nie zawstydzaj mnie i nie śmiej się z moich wad i słabości.
9. Doceniaj moje starania, ale bądź szczery. Nie chwal mnie ponad miarę.
10. Mów ,,kocham cię’’ i daj mi odczuć, że Twoje uczucie jest bezwarunkowe.
DZIĘKUJEMY wszystkim rodzicom za uczestnictwo w bardzo pouczających i interesujących warsztatach profilaktycznych.